Annonce

Annonce

Færge fra Molslinjen ved kajen på Sjællands Odde

Thise Mejeri har indledt en fælles rejse sammen med Molslinjen, som ønsker at skærpe selskabets bæredygtige profil. Foto: Molslinjen

Thise Mejeri stikker til søs med Molslinjen

Danmarks største færgeselskab har lavet en aftale med det økologiske Salling-mejeri, som fremover skal levere mejerivarer til rederiets caféer og bistroer.

Når gæsterne ombord på Molslinjens små og store færger fremover skal have mælk i kaffen eller ost på brødet, kommer mejerivarerne fra Thise Mejeri, som skal være med til at skærpe færgeselskabets bæredygtige profil.

Thise vil fremover stå for alle leverancer af mælk, ost og mejeriprodukter til både Molslinjens hurtigfærger på Kattegat og til færgerne på Alslinjen, Samsølinjen, Langelandslinjen og til Fanølinjens Barista’s på havnen i Esbjerg.

I praksis betyder det, at flere end 6,5 mio. passagerer i indeværende år kan gå ombord i økologiske varer fra Thise Mejeri.

”Som mange andre virksomheder arbejder vi med både bæredygtighed og økologi – og der har vi fundet et godt match i Thise, som er kendt for at arbejde fokuseret med bæredygtighed, økologi og dyrevelfærd”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard til Økologisk Nu.

Flere bæredygtige pejlemærker

Siden svenske EQT Infrastructure i 2021 købte Molslinjen A/S af kapitalfonden Polaris, har de nye ejere øget fokus på at skabe en mere bæredygtig profil, og selskabet er nu klar til at videreudvikle sit eget café- og bistro-koncept ved at sætte kurs efter flere økologiske råvarer.

”Oplevelsen ombord er vigtig for færgegæsterne, og der er kaffe og maden et sted, hvor vores transportform markant adskiller os fra resten af den kollektive transport, ” siger Jesper Skovgaard, som forventer, at samarbejdet med Thise kan gøre den oplevelse endnu bedre.

Selv om ikke alle passagerer køber kaffe eller spiser ombord, bliver der konsumeret en pæn portion mejerivarer i selskabets caféer og ved buffeterne. Molslinjen forventer blandt andet årligt at købe mere end 100.000 l mælk og på den gode side af fem ton ost, oplyser Molslinjen, som også overvejer at udskifte andre produkter til økologi. Men der er stadig et stykke vej til en økologiprocent, som kunne gøre det muligt at skilte med bæredygtighed i form af landets første ”flydende økologiske spisemærker”.

For Thise Mejeri er der under alle omstændigheder tale om et interessant udstillingsvindue, og Marianne Zacho Pilgaard, key account manager for Thises foodservice-sortiment fortæller, at det har været en spændende opgave at strikke et mejerisortiment sammen til færgerne.

”Det er blevet til nogen ture over Kattegat siden sommerferien sidste år, da Molslinjen kontaktede os.”

Vi skal spille hinanden gode

Leveringerne fra Thise begyndte den 4. januar, og mejeriet skal både levere mælk, ost og smør m.m. til cafekonceptet Barista’s Coffee Shop og hurtigfærgernes spisesteder Provianten og Restauranten. Lige nu er alle produkterne stille og roligt på vej ud på de enkelte ruter og den enkelte færge.

”Vi vil altid gerne indgå i samarbejder, hvor vi kan spille hinanden gode, og jeg betragter samarbejdet med Molslinjen som en fælles rejse, hvor vi justerer sortimentet undervejs,” siger Marianne Zacho Pilgaard, som i øjeblikket tester, om færgerne kan benytte mælkedispensere, da Thise ikke producerer de små trekantede brikker med langtidsholdbar kaffemælk, som indgår i mange café-koncepter.

For at styrke relationerne til den nye samarbejdspartner planlægger Thise at invitere ansatte fra Molslinjen på besøg på Thise Mejeri, for som Marianne Zacho Pilgaard siger:

”Vi er ikke valgt på grund af prisen, men vi har et stærkt brand, og jo mere vi ved om hinanden, jo bedre kan vi spille hinanden gode.”

Når Molslinjens færger til Bornholm ikke er omfattet af aftalen med Thise, hænger det ifølge Jesper Maack, PR- og kommunikationschef i Molslinjen sammen med, at bornholmer-færgerne prioriterer at servere lokale bornholmske produkter for passagererne, så turen til Solskinsøen ”smager lidt af Bornholm”.

Flere artikler fra samme sektion

Stor fremgang for Friland i første halvår

Efterspørgslen på økologisk kød fra Friland er fortsat stærk. I regnskabsårets første seks måneder har Danish Crowns datterselskab løftet omsætningen med 11 pct.

19-05-2022 3 minutter Kødproduktion

Økologer dominerer finalefeltet ved prisuddeling

Det tog otte timer for dommerjuryen at udvælge de produkter, som skal deltage i finalen ved Produktprisen 2022, og kokkene kunne bedst lide de økologiske varer.

18-05-2022 3 minutter Produktudvikling

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter